Google kondigt een dood manager aan!

Google kondigt een dood manager aan!

Op haar eigen blog kondigde Google aan dat ze werken aan een tool waarbij iedere gebruiker de inhoud van zijn pagina kan regelen, nadat hij het tijdelijke leven op deze aardbol verwisselend heeft met het eeuwige.

social mediaVandaag is het een gekend probleem. Iemand overlijdt en de sociale media leven verder, zonder dat iemand er aan kan. Voor nabestaanden ligt het soms zeer gevoelig. En heeft iemands dood de aandacht van de pers getrokken, dan zijn meestal die sociale media bronnen voor de meest onwaarschijnlijke verhalen en beelden. Het gaat er soms niet altijd even kies aan toe in deze wereld.

Google

Daarom werkt Google nu aan een tool waarbij een ‘eigenaar’ van gegevens in Gmail, maar ook in Google+, Youtube, Picasa en andere tools die Google in de toekomst nog zou uitbrengen, kan aangeven wat er moet gebeuren met de data. De nieuwe tool zou gebruikers de gelegenheid geven om in te stellen dat na drie, zes, negen of twaalf maanden van inactiviteit je digitale leven ook gewist wordt.

Facebook

Facebook heeft al een tijdje een functie (http://www.facebook.com/help/contact/?id=305593649477238) waarmee je na het overlijden van een persoon een pagina of een tijdlijn de status van ‘herdenking’ kunt geven. De gegevens verdwijnen dan wel niet. Maar een reeks actieve tools zoals het maken van vrienden worden op non-actief gezet. Dit is niet hetzelfde zoals Google van plan is. Wat ooit eens gepubliceerd is en publiek was, blijft zichtbaar.

Zorgvuldig

Maar er zijn nog meer sociale media in de wereld dan alleen maar Facebook en deze van Google. Daarom is het misschien niet verkeerd om je paswoorden voor deze digitale media onder een gesloten omslag te laten bewaren door een vertrouwenspersoon. Het klinkt misschien wel een beetje ‘te zorgvuldig’, maar hoewel ieder mens graag leeft komt er ooit een moment dat deze zorgvuldigheid nabestaanden veel leed kan besparen. Moderne tijden creëren nieuwe gewoonten...

Reacties