Rust of onrust op je Facebook muur?

Rust of onrust op je Facebook muur?

Er roert weer wat bij Facebook. Nadat de nieuwe uitrol van de tijdlijn - we gaan weer terug naar één kolom - werd aangekondigd, is er nu nog een nieuwe uitrol voor de klassieke berichten muur onderweg.

facebook_appsFacebook stelt ons in staat om het leven van onze vrienden te volgen. Hebben ze een nieuw lief? In welk restaurant zaten ze en welke liedjes beluisteren ze? Daar komt nu verandering in...

Berichten en nog eens berichten...

Die grootse verandering schuilt in de automatische berichten die de vele extern ontwikkelde applicaties via Open Graph op je berichten muur laten verschijnen. Je kent al die korte berichten wel. Vriend a heeft vriend b verslagen bij het kappen van juwelen. Vriend x heeft een wonderlijke oogst binnengehaald op Farmville en vriend y heeft bij een andere populaire internet app Foursquare, opnieuw een badge ontsloten omdat hij de zoveelste plek bezocht heeft.

En weg zijn ze...

Vroeger moest je ze één voor één aan klikken en op onzichtbaar zetten. In de toekomst zullen deze berichten je niet meer vervelen. Mocht je tenminste ondertussen jezelf nog niet afgevraagd hebben waar ze opeens bleven. Facebook heeft zelf de kraan voor een groot stuk dichtgedraaid. Vooreerst om - ja ze luisteren toch naar gebruikers - de vele verzuchtingen van de leden tegemoet te komen.

Wat we zelf doen...

Anderzijds merkten ze dat steeds meer concurrenten gebruik maakten van deze mogelijkheid. Toen opponent Twitter haar app Vine, waarmee filmpjes op Facebook geplaatst konden worden, lanceerde kwamen ze in actie. Om de externe apps tegemoet te komen, genereert Facebook tegenwoordig gegroepeerde waarin spelletjes die vrienden spelen aanbevolen worden. Je moet het bijna zien als een soort van promotie.

Doen we beter...

Zoals je tussen de reacties van vele van je vrienden tegenwoordig meer en meer promotionele berichten ziet verschijnen. Ook daar is Facebook zich sterk in het maken. De filosofie van Facebook is duidelijk. Ze willen zelf controle houden wat er op haar pagina’s gebeurt. En ze kijken daarbij naar je eigen berichten en interesses om deze berichten te tonen. Je zal zien dat er altijd wel ergens een link is met wat je hen vertelde.

Post met mate...

En dat zal straks als de nieuwe grafische zoekmotor uitgerold wordt, alleen maar beter - of moeten we zeggen erger - worden. Daarom herhalen we steeds weer de gouden raad van Tante Kaat: “Wees selectief wat je post”. Je kunt het nooit meer laten verdwijnen en je wordt er steeds weer mee geconfronteerd!

Reacties